Nov ili polovan automobil?

Večita dilema kupaca koji nemaju dovoljno novca. Da li kupiti automobil za koji imamo „živa“ novčana sredstva, ili uzeti kredit ili lizing i „isprsiti“ se za nov auto? Da li za isti novac uzeti upotrebljavan, ali veći auto, ili manji ali novije generacije? Ova, kao i još mnoga druga pitanja vrte se kroz glavu kupaca automobila koji imaju ograničen budžet.
By Branislav Bubanja
15 jan. 2017

Večita dilema kupaca koji nemaju dovoljno novca. Da li kupiti automobil za koji imamo „živa“ novčana sredstva, ili uzeti kredit ili lizing i „isprsiti“ se za nov auto? Da li za isti novac uzeti upotrebljavan, ali veći auto, ili manji ali novije generacije? Ova, kao i još mnoga druga pitanja vrte se kroz glavu kupaca automobila koji imaju ograničen budžet. Odgovor, na žalost, nije jednostavan i zavisi od mnogo faktora koje je potrebno izvagati. Ne možemo umesto vas da damo odgovor na ovo pitanje, ali ćemo se u nastavku teksta potruditi da objedinimo dobre i loše strane i jedne i druge varijante. A kada budete imali dovoljno informacija, nadamo se da ćemo vam makar olakšati odluku.

Razlozi za kupovinu novog automobila

Novo je novo. I to je nekim ljudima dovoljno. Oni jednostavno žele da budu u automobilu koji niko pre njih nije vozio i to je njihovo legitimno pravo. Prva prednost kupovine novog automobila je što je u tom slučaju moguće potpuno prilagoditi automobil željama i potrebama – u smislu boje, paketa opreme, motora…

Druga velika prednost je što nov automobil ima garanciju, koja se danas kod nekih modela kreće i do sedam godina. Nov automobil ne bi trebalo da se kvari, a ako se to i desi, garantni rok pokriva cenu popravke. U novom automobilu su ugrađena najnovija tehnička dostignuća iz auto industrije – najčešće su bezbednija na putu od modela iz prethodne generacije, ekonomičnija u vožnji, ekološki prihvatljivija… Aktuelni modeli troše i do 10% manje goriva u odnosu na automobil prethodne generacije, a na današnju cenu goriva takva ušteda se itekako oseti u kućnom budžetu.

Još jedna dobra stvar je što se i neke napredne tehnologije, koje su na prethodnim generacijama automobila bile rezervisane za najviše klase vozila, često ugrađuju u novije generacije vozila niže klase – jer tržite i konkurencija teraju proizvođače da ponude što više po što nižoj ceni, kako bi uopšte opstali u toj utakmici.

Ukratko rečeno, nova vozila da bi uopšte dospela na tržište, moraju da ispune najstrože industrijske standarde i kupcima nude sve više i više korisnih dodataka – start-stop sistem, asistenciju prilikom parkiranja, kameru za rikverc… Bezbednost vozila je karta na koju novi proizvođači automobila itekako igraju sa novim generacijama vozila. Novi automobili često su opremljeni sa većim brojem vazdušnih jastuka od starijih modela iste klase, poseduju najnovije ABS i ESP sisteme…

Razlozi za kupovinu polovnog vozila

Osnovni razlog za kupovinu polovnog vozila je cena i to sagledano iz dva ugla. Za istu količinu novca moguće je kupiti vozilo više klase, koje iako starije može da ima isti, pa čak i veći nivo opreme od novog vozila niže klase. Drugi, možda čak i važniji razlog je vrednost vozila koja drastično opada praktično onog trenutka kad nov automobil izvezete iz salona. Dobro, malo preterujemo, ali istraživanja su pokazala da prosečan gubitak vrednosti vozila posle samo godinu dana (dakle još uvek je u garanciji i sa najčešće veoma malom kilometražom) iznosi čak 24.2%. Posle toga gubitak vrednosti se za većinu vozila stabilizuje na nekih pet do šest odsto godišnje.

Ali postoje i drugačiji primeri. Prema podacima koje je iznela DEKRA (jedna od najvećih svetskih kompanija za testiranje automobila), najdrastičnija situacija je sa automobilima srednje klase. Opel Insignia, Mazda 6, Peugeot 407 i 508, Ford Mondeo, Honda Accord i slična vozila posle pređenih 45.000 km i sa tri godine starosti gube čak 53% vrednosti. Za njima slede automobili iz C segmenta (Opel Astra, Peugeot 308 Ford Focus, Fiat Bravo, Renault Megane, Citroen C4, Toyota Auris, VW Golf…) čiji gubitak sa istim parametrima iznosi prosečno 48,5% (podaci se odnose na globalno tržište).

Još jedan dobar razlog za kupovinu polovnog vozila je i što se ipak kupuje proverena tehnologija. Sve češće se u novinama pojavljuju vesti da je neki proizvođač zatražio povlačenje iz prodaje, pa čak i iz eksploatacije određeni (veliki) broj vozila zbog greške koja je naknadno utvrđena, a može da utiče na bezbednost vozača i putnika u vozilu. Hteli to da priznaju ili ne, tzv. „early adopters“ (kupci koji prvi prihvataju novitete), postaju neka vrsta test kupaca, jer se na osnovu iskustava tih prvih serija vozila „u letu“ ispravljaju sve uočene nepravilnosti tokom eksploatacije u stvarnom radnom okruženju. Jer, budimo realni, teško da se na test stolovima mogu otkriti sve nepravilnosti u radu novog vozila. Za to je neophodno da se izvezu milioni kilometara u različitim vozilima, što teško da neki proizvođač može da obezbedi u fazi razvoja vozila.

Šta kupiti?

Svrha ovog teksta nije bila da pokušamo da vas ubedimo da se odlučite za jednu ili drugu soluciju, već samo da vas navede na razmišljanje i o nekim detaljima koje možda do sada niste uzimali u obzir. Neka ovo bude samo početak, na kome ćete izgraditi svoje mišljenje. U tom procesu pomoći će vam istraživanja koja sprovode već pomenuta DEKRA, J.D. Power, ADAC, Consumer Reports… na čijim sajtovima možete da pronađete statistike o pouzdanosti različitih modela i marki vozila.

A ako nam dozvolite, obrazložićemo ukratko i naše mišljenje koji nov ili polovan automobil treba kupiti. Kada se radi o novom vozilu, najbolje je sačekati trenutak pred izlazak novijeg modela iz iste serije. Tada proizvođači i dileri zbog „čišćenja“ lagera često spuštaju cenu novog vozila iz prethodne generacije kako bi obezbedili prostor za nove modele. Osim što takvo vozilo može da se kupi sa popustom ono spada među poslednje proizvedena vozila na toj proizvodnoj liniji, što znači da su već u samoj proizvodnji ispravljeni svi uočeni nedostaci, pa je dobit dvostruka.

Ako vaš budžet ipak diktira kupovinu polovnog vozila, pokušajte da nađete automobil koji je star dve, tri ili četiri godine. Takav automobil je još uvek dovoljno nov da može da vas verno služi duži vremenski period, a sa druge strane, dovoljno mu je pala cena u odnosu na nov automobil da bude pristupačan za kupovinu. U tom starosnom rangu preporučujemo da proverite vozila koja su vraćena sa lizinga ili vozila koja su zamenjena po principu staro-za-novo. U prvom slučaju, kod vozila sa lizinga, bićete sigurni da su ispoštovani svi servisni intervali i da je vozilo pravilno održavano (jer lizing kuće to zahtevaju). Kod vraćenih polovnih vozila, pre njihove prodaje obavlja se potpuni remont od strane proizvođača/dilera i takva polovna vozila su sertifikovana da poseduju sve originalne delove i da su potpuno ispravna.

Author: Branislav Bubanja

Prijavite se za obaveštenja

Prijavite se na vreme i uvek budite u toku sa dešavanjima na Cloud'n'Car.